tirsdag den 25. januar 2011

Sawatdee Ka Thailand

Vi sidder traette i en internetcafe i Phuket efter at have fejret Mor-Sannes foedselsdag i en bus (Tillykke mor!). I morgen drager vi videre paa nye eventyr i kongeriget Indokina.
Den 11/1 kom vi til Bangkok, hvor vi var i tre dage. Her saa vi massere af templer, backpackere og irriterende tuk-tuk chauffoerer. Vi var ogsaa paa mange markeder, foerst det flydende marked, dernaest et marked i Chinatown, hvor der var mange mystiske madvare, nogle gange var det svaert at bedoemme, om det var fisk eller en dessert. Tilsidst var vi i et shoppingcenter, som var en stor markedsplads paa syv etager. Det kan faktisk tit virke som om Bangkok er et stort marked.
Den 15. tog vi en bus til Auythaya, som er en by der naermest bestaar af tempelruiner. Vi lejede cykler og brugt hele dagen paa at se dem alle. Dagen efter tog vi til Kanchanaburi, hvor vi moedte Mathias, som var kommet den lange vej fra det kolde nord, for at besoege os. Her var vi ude at se en grotte, der blev brugt som tempel. Vi var ogsaa ude at gaa en tur ved nogle flotte vandfald, red paa elefanter og saa Death Railway.
Her efter brugte vi en hel nat og naesten en hel dag paa at komme til Krabi. Vi saa et tempel (mere) og besteg et tilsyneladende uendeligt hoejt bjerg (1237 trin), hvor der var en Buddha statue paa toppen. Herefter tog vi en longtail boat til Railay (Krabi's kyst, der kun kan naaes ved baad), her brugte vi eftermiddagen i utroligt flotte omgivelser sammen med sultne aber.
Dagen efter tog vi til Ko Muk, som er en af Trang oeerne. Her brugte vi en hel dag paa at vandre rundt paa oeen, for at finde snorkle steder. Da vi kom var vi for traette til at gaa samme vej tilbage, men heldigvis fik vi et lift med en fisker baad. Efter en god nats soevn var vi friske paa mere snorkling. Vi lejede en baad og tog hen til den naerliggende oe, Ko Kradan. Her var vores snorkeleventyr noget mere succesfuld. Vi svoemmede ogsaa ind i den mest fantastiske grotte, hvor man skulle svoemme i fem minutter, de tre af dem i fuldstaendig moerke, men naar man saa kommer ud ender man paa eb skjult strand, som er omgivet af hoeje klippevaegge!
Efter et par dage tog vi en baad til Ko Lipe, som ligger mere syd paa. Her har vi slappet af og nydt de sidste dage paa de smukkeste hvide sandstrande og i det turkisblaa hav, der var fyldt af farvestraalende fisk og kaempe koraler.
I dag har vi saa sagt farvel til Mathias, som lige har et par dage i Bangkok foer han vender naesen hjem mod kolde Danmark. Vi vender ikke naesen hjem ad, men tager i stedet laengere syd paa til Jakarta i Indonesien. Det bliver lidt spaendende, vi tror det er meget anderledes og at der er langt faerre turister end hvor vi ellers har vaeret. Desuden har vi fundet ud af, der er regntid, saa vores regnjakke kommer nok endelig frem igen.

Vi kan desvaerre ikke laegge billeder ind, men vi goer det snart. Det lover vi! :D