tirsdag den 8. februar 2011

Kontrasternes land

De foerste to uger i Indonesien er nu naesten gaaet og alt i alt har det vaeret nogle rigtig gode dage. Vi har oplevet Indonesiens mangfoldighed: store millionbyer, stille rismarker, hellige templer, frodige regnskove og sprudlende vulkaner.
Vi landede d. 26/1 i Jarkarta, der brugte vi ikke meget tid, faktisk tog vi afsted saa hurtigt som muligt. Vi tog toget til en by der hedder Bogor, det skulle have vaeret en stille og let start, men det lykkedes os at faa det til at blive endnu en oplevelse, Jeppe kom nemlig med toget, mens Trine ikke naaede at komme ind. Efter en meget stressende og lang halv time blev vi dog genforenet igen. Efter det blev vi eskorteret af en indonesisk mand, de havde tilsyneladne besluttet paa togstationen, vi ikke kunne klare det selv.
Efter Bogor (som er kendt for sin botaniske have, der dog ikke var noget helt saerligt) tog vi til Cianjur. Her boede vi hos en indonesisk familie. Vi gik en tur i rismarkerne og gennem smaa landsbyer. Det var sjovt at se, alle boernene fulgte efter os og raabte "hallo mister" og "hallo miss". Det er tilsyneladende den vigtigste engelske saetning boernene skal laere, selv to-tre aarige siger det. Folk er meget venlige og imoedekommende (nogle gange en anelse for meget) De er meget interesserede i os og vores rejse i indonesien.
Mens vi var hos Judi og hans familie var Jeppe paa tur til en landsby, jeg, Trine, skulle have vaeret med, men var syg og blev i sengen. Jeppe og nogle andre rejsende gik i flotte rismarker og besoegte en lokal familie, som levede af at lave sukker fra palmer.
Herefter tog vi til Yogyakarta, hvor vi saa to forskellige tempelruiner. Et hinduistisk og et buddhistisk, specielt det buddhistiske var imponerende. For foerste og sidste gang tog vi economy bussen paa en laengere straekning. Vi koerte i 5 1/2 time underholdt af alverdens saelgere og gademusikere. Turen var lige knap 100 km lang! Meget traette endte vi i Semerang, hvor vi dagen efter floej fra til Kalimantan (den indonesiske del af Borneo) I loebet af en eftermiddag der fik vi arrangeret en tur ind i Tanjung Puting National Park, vi lejede en klotok, som er en simpel husbaad, en kaptajn, en kok og en guide. Sammen med dem sejlede vi paa en flod ind i junglen. Der besoegte vi forskellige orangutang centre, hvor vi saa nogle af de faa tilbagelevende vilde orangutanger. Det var en fantastisk oplevelse, som vi kun kan anbefale! Vi var der i tre dage, hvor vi noed al den luksus det er, at bo paa en klotok. Vi boede paa det oeverste daek, her brugte vi al den tid, hvor vi ikke var i junglen. Om natten blev der lagt to madrasser ud, og vi sov under (naermest) aaben himmel.
Efter saadan en oplevelse, var det lidt af et chok at ankomme til larmende Surabaya paa Java, heldigvis fik vi hurtigt en bus videre til Probolingo. Her blev vi overtalt til at tage paa en tur til Bromo og Ijen. I gaar stod vi derfor tidligt op og besteg et bjerg lige i naerheden af Bromo i baelgmorke. Paa toppen saa vi solen staa op bag den meget aktive vulkan. Senere paa dagen tog vi en lang koeretur til et andet vulkanomraade, Ijen. Igen stod vi tidligt op og begyndte at gaa. Desvaerre var vi ikke helt saa heldige her, vi saa naermest ikke andet end stien vi gik paa, fordi det var saa taaget. Tilgengaeld moedte vi en masse lokale, der arbejdede der. Der er nemlig en svovl mine nede i krateret, saa maend gaar to gange om dagen op af bjerget og ned i krateret, der henter de store kurvfulde svovl, der vejer ca. 80 kg. Det baerer de op af krateret og ned af bjerget. Vi synes det var haardt nok med vores lille rygsaek..
Efter det tog vi faergen til Bali, hvor vi er i dag. Vi er i en by, der hedder Lovina, vi tager allerede videre i morgen til en bjerglandsby, der hedder Munduk. Foer vi tager afsted tager vi dog paa en sejltur, hvor vi skal kigge efter delfiner, dem kan man vist ikke faa for meget af!

I faar nogle billeder fra Indonesien, hvis vi noglesinde finder en computer, der er hurtig nok!