torsdag den 24. februar 2011

Selemat tinggal Indonesia

Vi er i Kuta paa Bali og nyder vores sidste dag i Indonesien sammen med tusinder af andre charterturister. Det er helt klart det mest turistede sted, vi har vaeret i hele Indonesien, maaske siden Australiens oestkysts hoejdepunkter. Det er lidt maerkeligt, for det er slet ikke den del af Indonesien vi ellers har oplevet, men det har nu vaeret meget dejligt at slappe af paa stranden og kigge i rigtige, naermest europaeiske butikker.

Siden sidst har vi haft et par dage mere paa Bali, hvor vi bl.a. var i bjerglandsbyen Munduk, den kulturelle hovedstad Ubud og i Tulamben, hvor vi snorklede ved et skibsvrag.
Efter store overvejelser endte vi med at tage til Lombok. Vi var lidt bekymrede, fordi vi gerne ville se det "rigtige" Indonesien uden saa mange turister, men vi synes ikke vi havde tiden til at se de andre stoerre oeer. Heldigvis var Lombok et helt fantastisk sted, som mirakuloest nok slet ikke er blevet spoleret af turisme endnu. Vi startede med at tage til Sengigi, hvor vi lagde naermest hele vores baggage og lejede en scooter, som vi koerte rundt og saa oeen paa de naeste fem dage. Vi startede med at koere langs kysten op nord paa, her koerte vi op mod Lomboks vulkan Rinjani (naesten 4000m hoejt) Vi boede i en lille by, der hed Senaru, med fantastisk udsigt over den store vulkan. Dagen efter tog vi en morgen dukkert ved et stort vandfald, der var ingen soe eller flod under vandfaldet, saa man kunne ikke svoemme. Istedet tog vi et iskoldt brusebad under det 40 m.hoeje vandfald. Efter det koerte vi gennem den flotteste dal mellem Rinjani og nogle eventyrligt groenne bjerge. Vi sov i Sapit, en lille by i bjergene. Efter en gaatur i byen til stor morskab for de lokale boern lagde vi os til at sove med en hoejlydt gekko i baggrunden. Naeste dag koerte vi ind over landet gennem en masse smaa landsbyer til sydkysten. Her boede vi i Kuta (Lomboks Kuta ikke Balis, smart nok at kalde to flotte strandomraader for det samme). Kuta Lombok er endnu en forholdsvis stille by, hvor surferne holder til. Det varer dog ikke laenge, foer dette paradis omraade bliver lige saa fyldt af turister som Kuta Bali. Der er store planer om kaempe hoteller, golfbaner og spaomraader. Heldigvis er det ikke sket endnu, saa vi var nogle af de heldige, der fik lov at opleve den ene perfekte turkisblaa bugt efter den anden. Vi lejede surfboard og koerte ud af de mest forfaerdelige veje til nogle af de flotteste strande vi har set. Desvaerre har vi ingen billeder af den aller flotteste strand, da vi havde ladet kameret blive hjemme i sengen (stress symptomer). Anden dag i Kuta tog vi til en anden bugt, hvor vi blev sej;let ud til det de lokale kaldte beginner waves. Vi var begge meget glade for vi ikke var helt begynder paa et surfboard, for de boelger der var var kaempe store. Det lykkedes Jeppe at fange et par boelger, mens jeg, Trine, oevede mig udenfor boelgernes raekkevidde i at sidde paa surfboarded i stedet. Efter et par timer kunne vores arme ikke padle mere, saa vi sejlede tilbage til kysten. Vi hentede vores ting og koerte nordpaa igen til Sesoat, hvor vi dagen efter brugte lidt tid paa at koere langs floden, hvor der tilsyneladende skulle vaere en masse gode svoemme steder. Vi kunne dog ikke lige finde nogle, men det viste sig ogsaa, at vandet var taet paa frysepunktet. Efter at have set et ret kedeligt tempel koerte vi tilbage til Sengigi, hvor vi afleverede scooteren. Her fra tog vi ud til Gili Meno, som er en af Gili oeerne. Her brugte vi tiden paa at slappe af i vores bungalow og snorkle paa det flotte koralhav. Efter tre naetter tog vi tilbage til fastlandet, hvor vi tog bus og faerge og bus til Kuta paa Bali. Her har vi som sagt brugt dagen i dag. I morgen tager vi flyveren til Bangkok, hvor vi efter en overnatning flyver videre til Nepal. Vi ved stadig ingenting om vores frivillige arbejde paa boerehjemmet ud over at vi starter den 1./3. Vi lover dog at skrive adressen hurtigst muligt, saa alle der oensker at variere vores kost fra ris, kan sende en masse slik. (Oenskelist kan sendes over mail, hvis nogle har behov for det :D)
Vi er meget spaendte paa at komme til Nepal, det bliver spaendende at se boernehjemmet, hvordan det fungerer og hvilke boern der er. Det bliver ogsaa rart at faa en mere fast hverdag og mulighed for at pakke vores tasker helt ud.

Her er lidt billeder fra de sidste dage
Moterboelle paa tur

Brusebad

Nogle af de interesserede boern i Sapit

En af de flotte strande paa Lomboks sydkyst

Vores bungalow paa Gili Meno.
Billedet er taget fra stranden, hvor vi snorklede

Vi har lige tjekket vejret i Nepal, vi glaeder os over, det trods alt ikke bliver lige saa koldt som hos jer. Der er ca. 14 grader og solskin, efter mange maaneder i tropisk varme, bliver det helt rart at blive koelet ned.